Linia kolejowa nr 808


Linia kolejowa nr 808, znana również jako łącznica Września – Podstolice, stanowi istotny odcinek Września – Podstolice, który jest zelektryfikowany i obecnie wykorzystywany zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym.

Ten odcinek kolejowy łączy stację kolejową Września z miejscowością Podstolice, która znajduje się w powiecie wrzesińskim w województwie wielkopolskim.

Linia ta ma status linii o znaczeniu państwowym, co podkreśla jej rolę w krajowej sieci transportowej.

Historia

Linia kolejowa nr 808 to ważny odcinek, który swoją historię rozpoczął w 1887 roku. Powstała jako fragment lokalnej trasy, łączącej stację Poznań Wschód z Strzałkowem KPEV, gdzie zlokalizowana była komora celna.

Przez długi czas, aż do 1921 roku, kiedy to ukończono budowę odcinka Strzałkowo – Kutno, linia ta nie odgrywała istotnej roli w gospodarce lokalnej. W obliczu wydarzeń II wojny światowej sytuacja się zmieniła, co spowodowało, że linia zyskała na znaczeniu, szczególnie po dodaniu drugiego toru.

W latach 1942–1943 oraz 1964–1965 linia, wciąż będąca częścią kolejowej trasy nr 3, zmieniła nieco swój przebieg. W 1964 roku dokonała się również elektryfikacja linii, co już teraz wzmocniło jej funkcjonalność i znaczenie.

Rok 1977 przyniósł kolejny etap w jej historii, kiedy to w związku z budową obwodnicy stacji Września, linia 808 została przemianowana na łącznicę kolejową nr 808, co symbolizuje jej rozwój i adaptację do zmieniających się potrzeb komunikacyjnych regionu.

Modernizacja linii kolejowej nr 3

W trakcie realizacji robót modernizacyjnych na linii kolejowej nr 3, przewidziano szereg istotnych zmian mających na celu poprawę komfortu i bezpieczeństwa podróży.

Na stacji Podstolice zostaną stworzone nowe perony, które znacząco ułatwią pasażerom dostęp do pociągów.

Dodatkowo, wymiana nawierzchni torowej jest jednym z kluczowych elementów tych prac. Zmodernizowana zostanie również sieć trakcyjna, co zwiększy niezawodność i efektywność transportu kolejowego.

W ramach modernizacji wprowadzona zostanie także zabudowa nowych rozjazdów, co uczyni ruch pociągów bardziej płynnym. Umożliwi to zwiększenie prędkości jazdy na linii 808 do 120 km/h na obu torach szlakowych, ponieważ dotychczas ta prędkość obowiązywała jedynie w torze nr 2.

Przypisy

  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 07.04.2017 r. w sprawie wykazu linii kolejowych znaczenia państwowego (Dz.U. z 2017 r. poz. 824).
  2. Miejsce Historyczne 808 (mh) • Województwo wielkopolskie (PL) / © Atlas Kolejowy Polski i Czech [online], pl.atlaskolejowy.net [dostęp 03.12.2017 r.]
  3. Linia kolejowa 3b (PL) • Podstolice - Miejsce Historyczne 3/2 / © Atlas Kolejowy Polski i Czech [online], pl.atlaskolejowy.net [dostęp 03.12.2017 r.]
  4. Linia kolejowa 808 (PL) • Września - Podstolice / © Atlas Kolejowy Polski i Czech [online], pl.atlaskolejowy.net [dostęp 03.12.2017 r.]
  5. Linia kolejowa 3 (PL) • Warszawa Zachodnia - Kunowice / © Atlas Kolejowy Polski i Czech [online], pl.atlaskolejowy.net [dostęp 03.12.2017 r.]
  6. Rynek Kolejowy mobile [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 03.12.2017 r.]
  7. Regulamin 2017/2018 - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A [online], www.plk-sa.pl [dostęp 03.12.2017 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Linia kolejowa nr 807 | Ulica Warszawska we Wrześni | Września (stacja kolejowa)

Oceń: Linia kolejowa nr 808

Średnia ocena:4.82 Liczba ocen:24