Września to istotna stacja kolejowa znajdująca się w malowniczym mieście o tej samej nazwie, w województwie wielkopolskim, w Polsce. Stanowi ona kluczowy punkt komunikacyjny w regionie.
Według klasyfikacji, stacja ta została zakwalifikowana przez Polskie Koleje Państwowe (PKP) do kategorii dworca regionalnego, co podkreśla jej znaczenie w sieci transportowej.
Historia
Stacja kolejowa we Wrześni, która została uruchomiona 30 czerwca 1875 roku, odgrywała kluczową rolę w komunikacji kolejowej w regionie. W okresie przed II wojną światową i po jej zakończeniu miała status strategiczny jako węzeł, co znajduje swoje potwierdzenie w tragicznym wydarzeniu z 5 września 1939 roku, kiedy hitlerowskie lotnictwo zbombardowało dworzec oraz torowisko. Na terenie stacji przeplatały się ważne linie kolejowe – zachód-wschód (Poznań–Warszawa) i północ-południe (Gdynia–Katowice). Po zakończeniu działań wojennych stacja oraz jej infrastruktura zostały gruntownie odbudowane.
W latach 60. XX wieku zabytkowy budynek z czerwonej cegły przeszedł istotne zmiany. Został otynkowany i przemalowany na odcień beżowy, co usunęło część historycznego charakteru. Wnętrze również poddano kompleksowemu remontowi, co pozwoliło na unowocześnienie przestrzeni dla pasażerów. Ostatni remont elewacji miał miejsce w grudniu 2008 roku, co świadczy o ciągłej dbałości o stan obiektu.
W listopadzie 2011 roku nastąpiła istotna zmiana w ruchu kolejowym – zlikwidowano większość połączeń na linii Jarocin – Września – Gniezno, pozostawiając jedynie jeden kurs. W 2012 roku, po raz pierwszy w historii, zawieszono ruch na omawianym odcinku linii kolejowej nr 281. Choć we wrześniu tego samego roku przywrócono kilka kursów, Przewozy Regionalne całkowicie zakończyły operowanie pociągami na tej trasie z dniem 9 grudnia 2012 roku. Dopiero w 2018 roku wznowiono ruch pasażerski na tej linii, co przywróciło dostępność komunikacyjną dla mieszkańców.
W przeszłości przez stację przebiegała linia kolejowa łącząca Warszawę Zachodnią z Poznaniem Głównym i Kunowicami. Obecnie, linia kolejowa nr 3 z charakterem tranzytowym, przebiega w odległości około 1,5 km na północ od stacji. Ruch z nią jest zapewniony dzięki łącznicom kolejowym nr 807 i 808.
Na przełomie lat 2015 i 2016, PKP PLK zrealizowało projekt, który obejmował remont zabytkowych wiat nad peronami. Równocześnie wprowadzono nowe tablice informacyjne oraz poprawiono obiekty małej architektury, co podniosło komfort podróży dla pasażerów, a także wpłynęło na estetykę stacji.
Połączenia
Na stacji kolejowej zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe Kolei Wielkopolskich (KW), a także pociągi TLK i IC PKP Intercity.
Bezpośrednie połączenia według rozkładu jazdy 2015/2016 obejmują:
- Poznań (KW, TLK),
- Kłodawa (KW),
- Konin (KW, TLK),
- Kutno (KW, TLK),
- Warszawa (TLK),
- Szczecin (TLK),
- Zielona Góra (TLK),
- Kraków (TLK),
- Łódź (TLK),
- Bydgoszcz (TLK),
- Lublin (TLK),
- Przemyśl (TLK).
Ruch pasażerski
W poniższym fragmencie przedstawiamy dane dotyczące ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Wrześni. Analiza tej informacji ukazuje, jak zmieniała się liczba pasażerów w ostatnich latach, co może być istotne dla planowania przyszłych inwestycji oraz poprawy jakości usług.
Rok | Roczna wymiana | Dzienna wymiana pasażerska | Lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 584 000 | 1 600 | _ |
2018 | 694 000 | 1 900 | _ |
2019 | 767 000 | 2 100 | _ |
2020 | 549 000 | 1 500 | _ |
2021 | 584 000 | 1 500 | _ |
2022 | _ | 2 500 | _ |
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Linia kolejowa nr 808 | Linia kolejowa nr 807 | Ulica Warszawska we WrześniOceń: Września (stacja kolejowa)