Września (stacja kolejowa)


Września to istotna stacja kolejowa znajdująca się w malowniczym mieście o tej samej nazwie, w województwie wielkopolskim, w Polsce. Stanowi ona kluczowy punkt komunikacyjny w regionie.

Według klasyfikacji, stacja ta została zakwalifikowana przez Polskie Koleje Państwowe (PKP) do kategorii dworca regionalnego, co podkreśla jej znaczenie w sieci transportowej.

Historia

Stacja kolejowa we Wrześni, która została uruchomiona 30 czerwca 1875 roku, odgrywała kluczową rolę w komunikacji kolejowej w regionie. W okresie przed II wojną światową i po jej zakończeniu miała status strategiczny jako węzeł, co znajduje swoje potwierdzenie w tragicznym wydarzeniu z 5 września 1939 roku, kiedy hitlerowskie lotnictwo zbombardowało dworzec oraz torowisko. Na terenie stacji przeplatały się ważne linie kolejowe – zachód-wschód (Poznań–Warszawa) i północ-południe (Gdynia–Katowice). Po zakończeniu działań wojennych stacja oraz jej infrastruktura zostały gruntownie odbudowane.

W latach 60. XX wieku zabytkowy budynek z czerwonej cegły przeszedł istotne zmiany. Został otynkowany i przemalowany na odcień beżowy, co usunęło część historycznego charakteru. Wnętrze również poddano kompleksowemu remontowi, co pozwoliło na unowocześnienie przestrzeni dla pasażerów. Ostatni remont elewacji miał miejsce w grudniu 2008 roku, co świadczy o ciągłej dbałości o stan obiektu.

W listopadzie 2011 roku nastąpiła istotna zmiana w ruchu kolejowym – zlikwidowano większość połączeń na linii Jarocin – Września – Gniezno, pozostawiając jedynie jeden kurs. W 2012 roku, po raz pierwszy w historii, zawieszono ruch na omawianym odcinku linii kolejowej nr 281. Choć we wrześniu tego samego roku przywrócono kilka kursów, Przewozy Regionalne całkowicie zakończyły operowanie pociągami na tej trasie z dniem 9 grudnia 2012 roku. Dopiero w 2018 roku wznowiono ruch pasażerski na tej linii, co przywróciło dostępność komunikacyjną dla mieszkańców.

W przeszłości przez stację przebiegała linia kolejowa łącząca Warszawę Zachodnią z Poznaniem Głównym i Kunowicami. Obecnie, linia kolejowa nr 3 z charakterem tranzytowym, przebiega w odległości około 1,5 km na północ od stacji. Ruch z nią jest zapewniony dzięki łącznicom kolejowym nr 807 i 808.

Na przełomie lat 2015 i 2016, PKP PLK zrealizowało projekt, który obejmował remont zabytkowych wiat nad peronami. Równocześnie wprowadzono nowe tablice informacyjne oraz poprawiono obiekty małej architektury, co podniosło komfort podróży dla pasażerów, a także wpłynęło na estetykę stacji.

Połączenia

Na stacji kolejowej zatrzymują się wszystkie pociągi osobowe Kolei Wielkopolskich (KW), a także pociągi TLK i IC PKP Intercity.

Bezpośrednie połączenia według rozkładu jazdy 2015/2016 obejmują:

  • Poznań (KW, TLK),
  • Kłodawa (KW),
  • Konin (KW, TLK),
  • Kutno (KW, TLK),
  • Warszawa (TLK),
  • Szczecin (TLK),
  • Zielona Góra (TLK),
  • Kraków (TLK),
  • Łódź (TLK),
  • Bydgoszcz (TLK),
  • Lublin (TLK),
  • Przemyśl (TLK).

Ruch pasażerski

W poniższym fragmencie przedstawiamy dane dotyczące ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w Wrześni. Analiza tej informacji ukazuje, jak zmieniała się liczba pasażerów w ostatnich latach, co może być istotne dla planowania przyszłych inwestycji oraz poprawy jakości usług.

RokRoczna wymianaDzienna wymiana pasażerskaLokalizacja w Polsce
2017584 0001 600_
2018694 0001 900_
2019767 0002 100_
2020549 0001 500_
2021584 0001 500_
2022_2 500_

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Linia kolejowa nr 808 | Linia kolejowa nr 807 | Ulica Warszawska we Wrześni

Oceń: Września (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:11