Zbigniew Tomaszczuk to postać o bogatym dorobku artystycznym, który łączy w sobie sztukę fotografii oraz jej teoretyczne aspekty. Urodził się 10 maja 1949 roku w malowniczej Wrześni, gdzie rozpoczęła się jego pasja do uwieczniania rzeczywistości za pomocą aparatu fotograficznego.
W ciągu swojego życia zyskał uznanie, nie tylko jako wybitny fotografik, ale także jako teoretyk tej sztuki. Jego wiedza i doświadczenie przyczyniły się do rozwinięcia wielu dyskusji na temat fotografii oraz jej miejsca w kulturze współczesnej.
Życiorys
Zbigniew Tomaszczuk uzyskał tytuł doktora w dziedzinie fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jest aktywnym członkiem Warszawskiego Oddziału Związku Polskich Artystów Fotografików.
Jako wykładowca teorii fotografii, prowadzi zajęcia w różnych instytucjach edukacyjnych związanych z fotografią, w tym w Warszawskiej Szkole Reklamy oraz Akademii Fotografii w Warszawie. Ponadto, uczestniczy w zajęciach w Pracowni Fotografii Prasowej na Uniwersytecie Warszawskim.
W swojej twórczości artystycznej zaprezentował szereg wybranych cykli fotograficznych i wystaw, w tym:
- „Karmienie ryb”,
- „Obrazy, które pamiętam z przeszłości”,
- „Ludzie, którzy mnie codziennie obserwują”,
- „Zakres widzenia”,
- „Dagerotypomania”,
- „Teoria widzenia”,
- „For Leonardo”,
- „Hommage a Andy, Hommage a G.T.”,
- „Obszary prywatności”,
- „Sweet Polska”,
- „Informacyjne funkcje reklamy”,
- „Miastomania”.
Wystawy indywidualne (wybór)
Artysta Zbigniew Tomaszczuk ma na swoim koncie bogaty zbiór indywidualnych wystaw, które miały miejsce w kluczowych lokalizacjach w Polsce. Wśród nich wyróżniają się:
- „Ule” (debiut) – Galeria DDK Wola, Warszawa (1978),
- „Podwórko 1951–1981” – Galeria WOK, Warszawa (1982),
- „Punk” – Galeria Hybrydy, Warszawa; MOK, Gniezno (1983),
- „Fotografia czarno-biała” – Galeria FF, Łódź (1986),
- „Hommage’a G. T.” – Mała Galeria ZPAF, Warszawa (1988),
- „Habitat” (performance) – Łucznica (1989),
- „Fotografia” – Galeria ES, Międzyrzec Podlaski (1989),
- „Ślad” – Mała Galeria ZPAF/CSW, Warszawa (1990),
- „Wojna sprayowa” (pokaz przezroczy) – Mała Galeria ZPAF/CSW, Warszawa (1990),
- „Homo microcosmus” (fotografie, wideo) – BWA, Jelenia Góra (1991),
- „Alchemikom” (performances, fotografia, wideo) – Galeria Działań, Warszawa (1992),
- „Niewielka szyba” (fotoinstalacja, performances, fotografia) – Mała Galeria ZPAF, Warszawa (1993),
- „Moje życie z fotografią i vice versa” – Muzeum Regionalne, Września (1998),
- „Obrazy, które pamiętam z przeszłości” (performances, wideo-obiekt, fotografia) – Mała Galeria ZPAF, Warszawa (1999),
- „Karmienie ryb” (fotografia, wideo-obiekt) – Galeria FF, Łódź (1999),
- „Zakres widzenia” – Muzeum Historii Fotografii, Kraków (2000),
- „Próba latania” – MDK, Siedlce (2002),
- „Sweet Polska” – BWA, Wrocław (2002),
- „Sweet Polska” – Galeria Fotografii I Nowych Mediów, Gorzów Wielkopolski; Galeria MOK, Ostrowiec Świętokrzyski (2003),
- „Miejsca szczególne” – Klub Pauza, Kraków (2004),
- „Sweet Polska” – Galeria Pusta, Katowice; Galeria B&B, Bielsko-Biała; Instytut Kultury, Lipsk, Niemcy; Stara Galeria ZPAF, Warszawa (2004),
- „Informacyjne funkcje reklamy” (w ramach Warszawskiego Biennale Sztuki Mediów) – Galeria Akademii Fotografii, Warszawa (2005).
Każda z tych wystaw odzwierciedla nie tylko rozwój artystyczny Tomaszczuka, ale też różnorodność jego podejścia do sztuki i mediów wizualnych. Jego prace spotkały się z uznaniem publiczności oraz krytyków, co potwierdza jego znaczącą rolę w polskim świecie sztuki.
Wystawy zbiorowe (wybór)
W dorobku Zbigniewa Tomaszczuka znajdują się liczne wystawy zbiorowe, które odzwierciedlają jego szerokie zainteresowania i talent artystyczny. Oto niektóre z nich:
- V Salon Barwnych Przezroczy „Diapol” – Radom (1980),
- „Biennale Plakatu Fotograficznego” (Dyplom) – Płock (1981),
- „Sztuka Faktu 1970–1980” – BWA, Bydgoszcz (1981),
- „I Konkurs Fotografii Socjalistycznej” – Galeria ZPAF, Warszawa (1981),
- „Polacy na swoim” (wyróżnienie) – Galeria Fotoreportażu, Wrocław (1982),
- „Młodzi we współczesnym świecie” – MDK, Czechowice-Dziedzice; Galeria B&B, Bielsko-Biała (1984),
- IX MSF „Kim jesteś młody człowieku?” – Poznań (1985),
- „Raport o życiu młodzieży” (Dyplom) – Gorzów Wielkopolski (1985),
- „2 Salon Zaproszonych” – ŁDK, Łódź (1986),
- „Fotożart” (Nagroda specjalna) – Legnica (1986),
- „Dyplom ’89” – Stara Galeria ZPAF, Warszawa (1989),
- MSF „Fotoart” (Wyróżnienie Specjalne) – Legnica (1989),
- OWF Instruktorów „Podstawy ’89” – Pałac Kultury, Poznań (1989),
- „Ou Est Musee de Elsee” – Lozanna, Szwajcaria; Amsterdam, Holandia (1990),
- „Schnelle Bilder” – Kunstlerhaus, Wiedeń, Austria (1990),
- „Interscop” – Łucznica (1990),
- „Sztuka szablonu” (dokumentacja, wydawnictwa, działania) – CSW, Warszawa (1990),
- „Fotoanarchiv II” – Szombathely, Węgry (1991),
- „Fotografia wyobraźni” – Stara Galeria ZPAF, Warszawa (1991),
- „Europa dunder Hammer” – Galery Image, Aarhus, Dania (1992),
- „XX Ifo – scanbaltic” – Rostock, NRD (1992),
- „Konstelacja” – Galeria FF, Łódź (1993),
- „Biennale Małych Form Fotograficznych” – Galeria Arsenał, Poznań (1993),
- „Hotel Europa” – Salon Futura, Rotterdam, Holandia (1994),
- „Art. Lab” (Mail Art.) – Malmö, Szwecja (1994),
- „Konstelacja 2” – Ludwig-Maximillian-Uniwersitat, Monachium, Niemcy; Galerie In Rathauskeller, Landskut, Niemcy (1995),
- „Visio – Sensazion” – Paallazio Blumensfihl, Rzym, Włochy (1995),
- MSF Sztuka Poczty „Sarajewo – Czeczenia – Rwanda” – Galeria Pryzmat, Kraków (1995),
- „Noc sztuki” – Galeria Podlaska, Biała Podlaska (1996),
- „Treib – Buch – Orbit” – Gesammthochschul Bibliotek, Kassel, Niemcy (1997),
- „Fotografia ’97” (Fundacja Tuleja) – Muzeum Sztuki, Kraków (1997),
- „In orbit round the driefting book” – Instytut Polski, Budapeszt, Węgry; Instytut Polski, Sztokholm, Szwecja (1998),
- „Fotografia ’98” (Fundacja Tuleja) – Pałac pod Baranami, Kraków (1998),
- „Obszary prywatności” – Muzeum Fotografii, Szawle, Litwa (1998),
- „Vztahy (Relacje)” – Dom Fotografie, Poprad (1999),
- „I Festiwal Fotografii Otworkowej” – Kostrzyn n. Odrą (1999),
- „Idea Książki” – Muzeum Okręgowe, Toruń (1999),
- „Pejzaż końca wieku” – Muzeum Regionalne, Września (1999),
- „Pejzaż końca wieku” – Galeria PF, Poznań; Muzeum Architektury, Wrocław (2000),
- „Kontakty” – Galeria Pusta, Katowice; Stara Galeria ZPAF, Warszawa (2000),
- „Przenikanie” – Miesiąc Fotografii, Bratysława (2000),
- „Dreamcatcher” – International Video Art and Short Films Festival – Kijów, Ukraina (2000),
- „Kontakty” – Galeria FF, Łódź (2001),
- „Pejzaż końca wieku” – Galeria Pusta, Katowice (2001),
- „Asocjacje” – Galeria Działań, Warszawa (2001),
- „Dekada. Polska fotografia lat 90-tych” – Muzeum Sztuki, Łódź; Muzeum Narodowe, Wrocław; Galeria Pusta, Katowice (2002),
- „Gdzieś w Polsce” – Traffic Club, Warszawa (2003),
- „3 Biennale Fotografii” – Galeria Arsenał, Poznań (2003),
- „Inkluzje” – MTP, Poznań (2004),
- „Kolekcja fotografii otworkowej” – Miesiąc Fotografii, Kraków (2004),
- „Kolekcja fotografii otworkowej” – Festiwal Fotografii, Łódź (2005),
- „Gdzie jesteśmy?” – Stara Galeria ZPAF, Warszawa (2005),
- „Fotowizja” – Galeria Wschodnia, Łódź (2005),
- „Lux” – DCK, Wrocław (2005),
- „Przesłanie” – Stara Galeria ZPAF, Warszawa (2005).
Publikacje
W dorobku Zbigniewa Tomaszczuka znajdują się liczne publikacje dotyczące fotografii, które zasługują na szczególną uwagę. Oto niektóre z nich:
- „Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii”, ISBN 83-7010-136-4, Centrum Animacji Kultury, Warszawa 1998,
- „Świadomość kadru – szkice z estetyki fotografii”, ISBN 83-89494-04-3, Wyd. Kropka, Września 2003,
- „Odwzajemnione spojrzenie – o fotografii otworkowej”, ISBN 83-89366-24-X, Wyd. Transcript, Wrocław 2004.
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Marian Turwid | Czesław Woźniak (rzeźbiarz) | Jarosław Kukulski | Przemysław Cypryański | Louis Lewandowski | Ireneusz Zjeżdżałka | Jolanta Nawrot | Waldemar Śliwczyński | Peter J. LucasOceń: Zbigniew Tomaszczuk